سیتم تنظیمی گلوبال رگولون در استافیلوکوکوس اورئوس
نیازمندی آزمایشگاه های ایران (لب تل)
اخبار استخدامی آزمایشگاه، خرید و فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی
درباره وبلاگ


به سایت نیازمندی آزمایشگاه های ایران (لب تل) خوش آمدید.
نويسندگان

سیتم تنظیمی گلوبال رگولون در استافیلوکوکوس اورئوس

در سیستم رگولون گروهی از ژن­ها که در مکان­های متفاوتی از کروموزوم قرار دارند به صورت هماهنگ تنظیم می­شوند. این مجموعه از ژن­ها یا اپرون­ها توسط پروموتورهای مجزا بیان می­شوند ولی این ژن­ها توسط یک مولکول تنظیمی یکسان کنترل می­شوند (شکل 1).

 

شکل 1. ساختار رگولون. پروتئین تنظیمی با پروموتورهای چندین ژن در مکان­های مختلف ژنوم برهمکنش داده و در تنظیم این ژن­ها نقش دارد.

استافیلوکوکوس اورئوس با تولید فاکتورهای بیماریزایی مختلف سطحی (مانند عوامل چسبندگی) و خارج سلولی (مانند توکسین­ها) می­­تواند عفونت ایجاد نماید.  بیان بسیاری از عوامل بیماریزایی در استافیلوکوکوس اورئوس بسیار هماهنگ بوده و معمولاً توسط فاکتورهای تنظیمی گلوبال[1] مانند agr [2]و sar [3] کنترل می­شود. فاکتورهای تنظیمی رونویسی طیف مختلفی از ژن­های غیر مرتبط را کنترل می­کنند، بسیاری از این ژن­ها در بیماریزایی باکتری نقش دارند (1).

فاکتور تنظیمی گلوبال sar

لوکوس تنظیمی دیگر sar نام دارد. بر خلاف agr، لوکوس sar سنتز پروتئین­های خارج سلولی (مانند همولیزین­ها) و هم سنتز پروتئین­های دیواره سلولی (مانند پروتئین متصل شونده فیبرونکتین) را در استافیلوکوکوس اورئوس فعال می­کند.

ساختار خانواده پروتئین  SarA

 لوکوس sar در یک قطعه 1.2 kb در ژنوم قرار گرفته و شامل سه رونوشت می­باشد که با هم همپوشانی[4] دارند و دارای سه پروموتور مجزا به نام های P1، P2 و P3 می­باشند. این سه رونوشت شامل sarA، sarC و sarB هستند. همه این رونوشت­ها ORF به نام sarA را کد می­کنند که همگی انتهای  َ3 مشترک دارند ولی از پروموتورهای مجزا شروع می­شوند (1). 

پروتئین  SarA

پروتئین SarA در بین خانواده sar بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. پروتئین SarA یک پروتئین 124 آمینواسیدی میباشد. بررسی اخیر ساختار کریستالی SarA نشان می­دهد که این پروتئین ساختار مارپیچ بالدار دارد. پروتئین SarA مانند همولوگ آن SarR یک ساختار مارپیچی بالدار دوتایی می­باشد



[1]global regulatory elements

[2]accessory gene regulator

[3]staphylococcal accessory regulator

[4]overlapping transcripts



نظرات شما عزیزان:

amin
ساعت23:00---5 دی 1393
متن کاملش کجاست
کمک


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: